(1689-1775) was a Polish painter.
Related Paintings of Szymon Czechowicz :. | Martyrdom of St. John Nepomuk. | Resurrection | Resurrection | Portret Jana Czapskiego | Martyrdom of St. John Nepomuk | Related Artists:
Louis Moritzpainted Portrait of Jonas Daniël Meijer (1780-1834), jurist. in 1800-1834
Lear, EdwardEnglish Painter and Illustrator, 1818-1888
English painter, draughtsman, illustrator and writer. In the 1860s Lear described himself as 'Greek Topographical Painter par excellence', aspiring to the title of 'Painter-Laureate and Boshproducing-Luminary forthwith' (quoted in 1983 exh. cat., p. 14). This whimsical summary of his versatile activities as topographical draughtsman, oil painter, traveller, writer and illustrator of nonsense rhymes and stories is typical of Lear's idiosyncratic literary style. It reflected his eccentric personality. He was epileptic and prone to fits of deep depression. In addition, owing to family misfortunes,
j. h. scheffelWismar 1690 - Västerås 1786
J.H. Scheffel kom från en borgasläkt i Wismar, en nordtysk stad som på 1600-talets införlivats med Sverige. Om Scheffels läroår vet man ingenting utöver uppgiften i en gammal biografi att han studerade till målare i Berlin, Paris och Brabant.
Scheffel dök upp i Stockholm år 1723. Uppenbarligen samarbetade han först med David von Krafft. Efter dennes död 1724 grundade Scheffel, då redan fullärd porträttör, sin egen atelj??. Ett av de första uppdragen, porträttet av borgmästare Bergstedts unga dotter, ledde till ett lyckligt och av en riklig hemgift åtföljt äktenskap med fröken Bergstedt.
Scheffel samlade redan tidigt kring sig en trogen kundkrets bland adeln och det förmögna borgarskapet. Han behöll sin framgångsrika position från 1720-talet till 1760-talet. Någon ledande hovmålare eller mest gynnad societetsmålare i Stockholm var Scheffel aldrig. Hans stadiga popularitet som pålitlig och kompetent porträttmålare rubbades emellertid inte av modets växlingar, ty han hade förmågan att smidigt följa de nya strömningarna utan att pruta på sin karga och förnuftiga konstnärliga egenart. Scheffels porträtt visar sällan prov på pretentiösa barockgester eller affekterad romantisk tillgjordhet. Hans personåtergivning var utfunderad och konstaterande. I hans digra produktion ingår stela rutinarbeten, men i bästa fall är hans målningar karaktärsstudier som bygger på en stark vision. Hans målningsteknik var kompetent men anspråkslös: i helheten fäster man uppmärksamhet vid mänskobilden, inte vid utförandet.
När Scheffel i 75-årsåldern som pensionerad drog sig tillbaka för att tillbringa tiden med sin familj var han en rask och förmögen gammal herre. Han uppnådde den för tiden ovanligt höga åldern av 91 år, enligt dottersonen till följd av sitt glada och jämna humör, sina ordentliga levnadsvanor och en till åldern anpassad flit och motion .